piatok 5. februára 2016

Poviedka pre deti: Volám sa Janko, aby som nezabudol

Volám sa Janko, aby som nezabudol

Volám sa Janko. Hovorím to hneď na začiatku, vlastne, píšem, lebo od trémy by som na to celkom určite neskôr zabudol. A myslím, že je korektné - to cudzie slovíčko korektné som použil len preto, aby som zamaskoval trému a pôsobil ako svetaznalý - aby ste vedeli moje meno. Chcel by som vám porozprávať o mojej stálej spoločníčke, tréme. Neviem totiž ako sa k nej mám správať. Pani psychologička, nebojte sa, je to len kamarátka mojej mamy, v súkromí pani Horáčková, povedala, že sa nemám pokúšať ju zrušiť či ignorovať. Vraj je totiž súčasťou mojej osobnosti.
Fajn, takže, čo teraz? Pokúšam sa teda s tou mojou trémou dohodnúť. Veď kamaráti si predsa nerobia zle, však? Tak som jej navrhol, nech si teda u mňa pokojne zostane, ale neprejavuje sa navonok. Ja o nej viem, rešpektujem ju, beriem za kamarátku a to by jej malo stačiť. Ale to viete, tréma, je rozmarná, napokon, nenadarmo má ženský rod, povedal by oco. S takým Trémom by som sa možno dohodol ľahšie. Ale ktovie, možno nie. Tak som teda mojej milej tréme navrhol, nech sa prejaví, len keď to bude podľa nej nevyhnutné. Zdá sa ale, že mi robí naschvál. Prejavuje sa kedy chce a snaží sa mi nahovoriť, že to bolo nevyhnutné.
Konkrétne. Učím sa tú báseň do školy celé hodiny, opakujem si ju celé dni, teda, presnejšie dva, potom už príde deň sveľkým D. Budem ju totiž asi recitovať. Teda, možno áno, možno nie. Záleží, či ma učiteľka vyvolá. No je to pravdepodobné. Asi tak ja jediný z triedy totiž nemám známku za umelecký prednes. Recitovanie. Naša učiteľka to tak honosne nazýva, i keď myslím, že nie sme zrovna umelci. Tí asi trému nemávajú. A možno aj áno, ale vedia ju zatajiť. Im sa to podarilo. Keď stretnem nejakého umelca, mal by som sa ho na to opýtať. Ak samozrejme nedostanem trému, nezačnú sa mi potiť ruky a triasť hlas. V tom lepšom prípade, keď aspoň prehovorím. Pomerne zrozumiteľne. V tom druhom, bežnom, len očerveniem a nedostanem zo seba ani slovo. Najprv. Potom sa začnem zajakávať a dokonca aj koktať. Inak nekoktám.
Ale späť k téme, ako hovorí moja mama - pri tej vete tiež dostávam trému a neviem pokračovať. Väčšinou. Ale teraz, keď to hovorím, vlastne píšem iba vám, tak to chcem dopovedať dokonca bez zajakávania. Teda, trému mám už doma nielen z básne, ale aj z toho, či ma učka vyvolá, alebo nie. Ak ma vyvolá, bojím sa, že všetko zrazu zabudnem alebo si nespomeniem na názov, prípadne si spomeniem len na názov básne a potom už budem len pozerať na špičky topánok a dúfať, že sa to raz skončí, aj keby som mal dosťa guľu. Päťku. Pre milovníkov pravopisu a správnych názvov: nedostatočnú. Keď ma nevyvolá hneď a aj potom povie meno nejakého iného spolužiaka alebo spolužiačky, aj tak sa budem triasť v lavici, či ma nevyvolá….neskôr. Do konca hodiny je pri skúšaní vždy tak strašne veľa času. A ak nie teraz, tak nabudúce.
Inak, s tou nedostatočnou to u mňa nikdy nie presné. Ja sa fakt vždy učím dostatočne, až príliš. Hlavne tie nešťastné básničky. Recitujem si ich v duchu, potom dosť potichu, neskôr v detskej izbe nahlas, potom s nervóznou trémou bez koktania so zrakom upretým na plafón pred mamou a keď nedajbože máme návštevu musím na žiadosť oboch rodičov aj pred ňou. Teda, tou návštevou. Cítim sa ako cvičená opica, hoci, nič proti opiciam. A keď je u nás Horáčková, je to príšerné. Niežeby bola ticho, keď hovorím tú báseň - nie som si totiž istý, či to rapkanie je recitovanie - začne mojej mame vysvetľovať, že s tým nič neurobím, lebo tréma je dedičná a trémistka je predsa aj ona, rozumej, moja mama a Horáčková si ju dobre pamätá zo školy, sedeli v jednej lavici. Vtedy pravidelne očervenie moja mama a pošle ma uprostred básne do detskej izby - učiť sa. Báseň. O tom aká je pre mňa patália pokúsiť sa verše odverklíkovať pred celou našou triedou, hlavne, keď vedia, že som trémista, ani nehovorím. Ešte ani neotvorím ústa, už sa všetci v laviciach uškŕňajú a nevedia sa dočkať, kedy zas moja tréma predvedie svoje obľúbené predstavenie a spraví zo mňa trápne koktajúcu cviklu - to mi napadlo kvôli tej mojej farbe v obávaných okamihoch.
Moja milá tréma však zasahuje asi tak do všetkého. Telesná výchova, dievčatá na jednej strane, chlapci na druhej, máme totiž len jednu miestnosť. My chalani hráme volejbal a to mi ide celkom dobre. Teda, žiaľ, išlo. Dostali sme nového telocvikára a ten napotvoru poznal môjho otca, podľa mena aj jeho úspechov. Je totiž volejbalista. Keď zistil, že som jeho syn, hneď sa na mňa vrhol a začal mlieť: "Teda, to som si ani nepomyslel, že tu stretnem potomka volejbalovej hviezdy. Tak do toho, Ján, ukáž im to, nemehlám!", zahlásil. Bolo to dosť zábavné, lebo tá posledná veta sa aj rýmovala, ako v básničke. Inak to bola hrôza, čo zahlásil. Skoro som odpadol a aj zabudol, ako strašne neznášam, keď ma niekto volá Ján. Chalani len na mňa civeli a potom sa začali chichotať. Hviezda, máme tu hviezdu! Trapas ale bol, že asi aby som nebol namyslený na to jediné, čo som zvládal bez trémy, zaúradovala práve moja zlatá známa tréma. Ruky sa mi začali potiť tak, že som ani poriadne neudržal loptu a ona mi z nich vypadla. Nevídané! To, že som červený, mi bolo jasné. Teda, skôr cviklový. Nebudem vás trápiť všetkými podrobnosťami, dosť sa trápim sám, keď to píšem, ale jasné, že som v tej chvíli zabudol hrať volejbal. Telocvikár, inak takisto Ján ako som si prečítal na dverách jeho kabinetu, po tom čo som nechytil ani jdnu prihrávku a pokazil, čo sa dalo, na konci hodiny vyhlásil:"Hviezdny otecko nie je všetko, však, Ján ? S talentom sa treba narodiť. Naplnilo sa to, čo som očakával, všetci ste rovnaké nemehlá. Na budúcu hodinu žiadny volejbal, budeme zarezávať, posiľňovať, behať, skákať…", a ako taký cvičený pavián vypäl hruď. Škoda, že náš starý ujo telocvikár odišiel do dôchodku, ten bol normálny. Tento nový hruď vytŕča hlavne kvôli telocvikárke dievčat na druhom konci miestnosti. Čo bolo ale horšie, baby sa mi smiali, že vraj netušia, ako som doteraz vôbec mohol po tomto strašidelnom výkone udržať loptu v rukách. Chalani sa so mnou vôbec nebavia. Vraj ja môžem za to, že teraz budeme celé telesné makať ako blázni. Posmešne na mňa pokrikujú: hviezda, hviezda!, a angličtinári: star a dokonca aj superstar - ale mali by ste ich pri tom počuť.
Inak, dosť kašlem na všetkých, no trošku, teda nie trošku, ale dosť ma štve, že to videla aj Zlatka. Spolužiačka Zlatka, a nesmejte sa, mi fakt pripomína vílu. Je taká milá a usmievavá, a nikdy sa mi nesmiala. Ale nie je to žiadna citlivka, myslím, že na babu je celkom správna. Asi som do nej, ale neprezradil by som to ani za živý svet. Neviem, či o tom vie, ale ja robím všetko preto, aby sa to nedozvedela, hoci nejako by som bol rád, keby to vedela. No, komplikované. Asi to budú tie hormóny v rannej puberte, ako vyhlasuje Horáčková. Mame minule vytresla:"A čo, už behá za dievčatami, plašia sa mu hormóny?", a napravila si okuliare. Teraz sa trošku zakoktali otec aj mama a dostali zo seba:"Ale Svetlanka, veď je ešte malý, len také chlapča, štrnásť rokov…." Svetlanka Horáčková ale so zvýšeným hlasom a zdvihnutým ukazovákom vyhlásila:"To ani nevieš, s čím k nám chodia do poradne, žiadne platonické lásky…." Tak mi boli ľúto mojich strémovaných rodičov, ja viem, čo je to tréma, a to teda dosť dobre, že som zrazu nabral odvahu ako statočný rytier, hrdina a možno aj hviezdsa star a fľochol som pohľadom na tú v tej chvíli rozhodne protivnú Horáčkovú:"Myslíš tú platinockú lásku od Platóna?" Naši skoro odpadli, že som sa ozval bez vyzvania a ešte som jej aj tykal, ale myslím, že boli na mňa hrdí, že poznám toho Platóna, teda, samozrejme len z kníh a počutia. Naši majú totiž radi filozofiu a plnú poličku múdrych kníh. Ten Platón sa mi zdá celkom fajn, ale prečítal som si len o ňom, o iných nie, aby som to nepreháňal. Každopádne, po mojom odvážnom útoku na Horáčkovú pre ich záchranu ma aj tak vykázali - do detskej. Učiť sa. No, čo budem tajiť, celkom som bol rád ako som ju zrušil. Tú Horáčkovú, aj keď je psycholička.
Nechcem vás už unavovať, ale ešte k tým básniam. A Zlatke. Zlatka totiž na básne nemá pamäť, ale nemá ani trému. A je taká nejaká pokojná, akoby jej bol celý svet ukradnutý. Zaujímavé je, že jej sa nesmejú. Recitovanie rieši po svojom. Naučí sa z básne toľko, koľko zvládne, napríklad prvé tri vety, a niekedy aj dve slohy alebo jednu. To odrapoce vzorne, potom sa usmeje a povie, že viac si už nepamätá. Učiteľka si povzdychce a tradične zahlási:"Tak dobre, Klimáčková, píšem ti trojku." A Zlatka len tak nebadane pokrčí plecami a sadne si naspäť do lavice. Raz dostala od učiteľa, čo zastupoval našu triednu jednotku. A to je teda fakt neuveriteľná príhoda. Keby som to nevidel na vlastné oči a nepočul na vlastné uši, ani neuverím. Asi ju hnevalo, že kým recitovala, ten týpek si čítal noviny. Potom sme zistili, že to nebol ozajstný učiteľ, ale len nejaký praktikant, našťastie. Lebo keď sa niekto snaží recitovať, tak aspoň počúvam, nie? Takže keď Zlatka, čo vedela tentoraz iba prvú slohu zistila, že ju nepočúva, tak začala tie štyri riadky opakovať stále dokola rovnakým rapkacím tónom. Skoro sme sa zadusili od smiechu, až nám slzy tiekli, ale chichotali sme sa len potichu, aby sme jej to nepokazili. Keď sa tomu asistentovi, teda, praktikantovi zdalo, že už melie dosť dlho a asi už je koniec básne, odložil noviny, prerušil ju a s radostným výkrikom zahlásil:"Dávam ti jednotku, naučiť sa tak dlhú báseň bez chyby, gratulujem!" Skoro sme odpadli. A to nestačilo, ešte nám ju aj dával za vzor. Ale u našej triednej by mi to neprešlo, keby som bol ako pokazený gramofón.
Zistil som ale, že Zlatka by sa rada naučila celú básničku, no nejako sa jej to nedarí. Raz cez prestávku prišla za mnou a len tak bez prípravy zahlásila - inak, viem, že stále používam zahlásila, ale neviem si pomôcť, keď to tam vždy sedí. Takže, prišla k mojej lavici a zahlásila:"Jano, bola by som rada, keby sme sa mohli učiť básne naspamäť spolu." Skoro som odpadol, ja viem, tiež to často používam."Ale veď ja som žiadnu nedopovedal, len koktám…" "Ale vieš ich, počúvala som ťa na chlapčenskom vécku, keď si si toho Vodníka myslím od Erbena opakoval na záchode…" Zmeravel som:"Ty si bola na chlapčenskom vécku?" Zlatka trochu zneistela a povedala: "Nie, len som stále pri otvorených dverách…", no potom sa nadýchla a vychrlila:"Figu, bola som, babské boli odsadené, tak som išla na chalanské a bol si vedľa." Ani sa nezačervenala. "Proste náš dobrú pamäť a možno by si mi mohol pomôcť. A keď budeme na to recitovanie dvaja, možno sa nás aj tá tvoja tréma zľakne," a brnkla ma po nose. Ako školáka. Takmer ma to urazilo, aj keď školák stále som, mňa, hviezdu, star, superstar. Ale ostal som úplne namäkko."No, jasné," snažil som sa vyjachtať pevným hlasom, hoci sa mi trochu triasol. A že som bol červený, o tom nebolo pochýb. Stačilo sa pozrieť na Zlatku, ako sa uškŕňa. Zazdalo sa mi však, že aj ona má červenšie líca. Asi len zazdalo, aby som si nenamýšľal, že kvôli mne. A možno aj kvôli tomu Platónovi.

(Maja Kadlečíková, poviedková kniha pre deti Adela, neopováž sa!, kolektív autorov)