utorok 1. decembra 2015

Bibliotéka, Medovníčky Marína

 Bibliotéka, Medovníčky Marína

Na Bibliotéke som tento rok nebola s novou knižkou, ale sa pri prezentácii novej knižky Marína (Andrej Sládkovič) s ilustráciami Kataríny Vavrovej predstavila ako autorka medovníčkov Marína. Vydavateľstvo Perfekt ma poprosilo, či by som ich neupiekla - a ja som si k nim napísala aj text. Prezentáciu moderoval Dado Nagy a ten mi navrhol, či by som popri rozdávaní text aj neprečítala, čo som rada urobila. A prečo medovníčky? Láska Andreja Sládkoviča, Marína, bola medovníkarova dcéra. Pri predstavení Maríny nechýbala ani - pani Marína Kraľovičová. Medovníčkov som rozdala viac ako päťdesiat a všetci, čo prišli, verím, že z milej vydarenej akcie odišli s príjemným zážitkom v srdci a - medovníčkom vo vrecku.
Medovníčky Marína
Nová kniha Marína ponúka to, čo bolo a ostalo pravdivé so zdanlivo novým dnešnej doby, lebo si myslím: hodnotné bez ohľadu na všetko ostatné trvá a pretrvá. Takisto je v nej veľa lásky, čistej, aj zakázanej a ako každá láska má svoje tajomstvo.
Medovníčky sú klasické, no aj keby som vám dala presný recept, myslím, že ich neupečiete presne tak ako ja. To znamená: podľa mňa ich síce pripravíte aspoň tak dobre - ak do nich počas prípravy vložíte lásku. No tak či tak trošku inak. Čo je ale rozhodujúce, budú chutiť tým, čo im ich s láskou ponúknete. Podobne ako láska, vždy trošku iná, jedinečná, ale ak je precítená srdcom stále sladká - a to je myslím jej tajomstvo.
Pravá láska je a ostáva čistá - preto je miesto na každom medovníčku aj voľné. Láska Andreja Sládkoviča k Maríne bola zakázaná, aj milovaná - podobne ako snáď mak, u nás bežný, no trebárs vo Francúzsku sú makové koláče zakázané, na mak tam pozerajú pre ópium, čo z neho možno vyrobiť, ako na drogu. Ja ale mak milujem a aj preto som vďačná, že som sa narodila na Slovensku, lebo domov, takisto prítomný v básni Marína možno robia aj práve tie zdanlivé drobnosti, čo inde na svete nenájdete.
Zdá sa vám sypanie medovníčkov makom nezvyčajné? No u mňa je skôr bežné, ale verím, že tak ako každý pravý sú práve takéto medovníčky cenné i originalitou, podobne ako láska.
Medovníčky som pred pečením potrela vodou - aby mak lepšie držal, ale aj preto, že voda je život, potrebujeme ju podobne ako lásku všetci. Napokon aj Andrej Sládkovič sa popri nenaplnenej láske k Maríne pre život - ako vzácny, jedinečný dar aj bez milovanej ženy, ktorej daroval popri srdci aj stále aktuálnu báseň, rozhodol.

MAJA KADLEČÍKOVÁ (autorka, tentoraz medovníčkov)